Το blog του Ηappyfm.gr

Τ’ αστέρια θα ‘ναι πάντα μακριά…
Λιανα Κυριακουλη•Τετάρτη,10 Φεβρουαρίου 2016

…«Όλοι θα πεθάνουμε, δεν είναι καλύτερα να ζούμε την κάθε μέρα λες και είναι η τελευταία μας πάνω στη γη, παρά να πέφτουμε στο λούκι της απληστίας»… Μάνος Ξυδούς
Ταξιδεψε για το δικο του αστερι σε ηλικία 57 ετών στις 13 Απριλη του 2010. ΟΡΘΙΟΣ!!! Έχασε τη ζωή του από ανακοπή την ώρα που έκανε πρόβα. Αν και γνώριζε το πρόβλημα που είχε με την καρδιά του, συνέχιζε να δημιουργεί και να παίζει σε έντονους ρυθμούς, μην μπορώντας να φανταστεί τη ζωή του χωρίς τη μουσική. Πίσω του αφήνει πολλά αγαπημένα τραγούδια που δεν θα «πεθάνουν» ποτέ. Αφήνει επίσης παρακαταθήκη το πρότυπο του ανθρώπου, που ενώ έχει κάνει τόσο σημαντικές επιτυχίες και έχει βοηθήσει τόσο πολλούς συναδέρφους του, παραμένει σεμνός και προσηλωμένος στη δημιουργία και την ψυχική κατάθεση μέσα από το τραγούδι.
Γεννηθηκε στις 15 Μάη του 1953 στους Αγίους Αναργύρους, παιδί των δυτικών συνοικιών, που μεγάλωσε με λατρεία για τη μουσική. Από νεαρή ηλικία ξεκίνησε να «ανακατεύεται» με εφηβικά συγκροτήματα που είχαν μόνο τους κίνητρο την αγάπη για το τραγούδι. Λάτρεψε από μικρός το rock n’ roll και τα μεγάλα ξένα ροκ συγκροτήματα των 60s και των 70s. Πολλοί από αυτούς που τον έζησαν τον περιγράφουν ως αμετανόητο, ρομαντικό «ροκά». Και πράγματι ως τέτοιος συμπεριφερόταν, διατηρώντας σταθερά έναν καλώς εννοούμενο εραστιτεχνισμό και μια παρεϊστικη διάθεση για το τραγούδι που τον έκανε εξαιρετικά απλό και προσγειωμένο.
Η… τρέλα για τη μουσική δεν τον εμπόδισε να σπουδάσει. Αντιθέτως, συνδύασε τελικά τις σπουδές του με την αγάπη του για το τραγούδι. Σπούδασε οικονομικά στην ΑΣΟΕΕ και συνέχισε τις σπουδές ειδικευόμενος στο μάρκετινγκ. Παράλληλα με το Πανεπιστήμιο ασχολείται πάντα με ερασιτεχνικά συγκροτήματα ενώ εργάζεται και ως dj σε διάφορα μαγαζιά στην Πλάκα. Κάπου εκεί το 1974 έρχεται η απόφασή του να δουλέψει ως υπάλληλος –“το παιδί για τα θελήματα” όπως έλεγε και ο ίδιος— στις κτηριακές εγκαταστάσεις της ΕΜΙ Columbia στην Ριζούπολη .
To 1976 τον βρισκει στην Κρητη να κάνει τον πλασιέ επι δύο χρόνια, πάντα για λογαριασμό της EMI ώσπου ο Θοδωρής Σαράντης τον πήρε κοντά του ως έναν εκ των τριών βοηθών του “Είμασταν τρείς βοηθοί όρθιοι γύρω απο το γραφείο του Σαράντη, έτοιμοι για δράση, πάντα υπο τις οδηγίες του“.

1977 Ο Πάνος Κατσιμίχας πηγαίνει με τα τραγούδια απο τον μετέπειτα δίσκο του “Ζεστά ποτά” στην τότε Columbia. Η εταιρία επισήμως δεν ενδιαφέρεται. Μόνον ένας κατώτερος υπάλληλος , ονόματι … Μάνος Ξυδούς, του λέει : “Αμα ήτανε στο χέρι μου , θα τα ‘βγαζα δίσκο αύριο το πρωί!” Αυτή ήταν και η αρχή της γνωριμίας τους. – Τα ζεστά ποτά κυκλοφόρησαν τελικά το 1985 σε παραγωγή του Μανώλη Ρασούλη όπου οι Κατσιμίχα στο βιβλιαράκι του δίσκου αφιερώνουν το “Φάνη” στον Μάνο Ξυδούς-.

1979 Υπογράφει την παραγωγή μαζί με τον Σαράντη του δίσκου του Παύλου Σιδηρόπουλου και της Σπυριδούλας, Φλού, που κυκλοφόρησε τέλη του 1978 με αρχές του 1979. Ο ίδιος έλεγε για τον δίσκο αυτό: “Παραγωγή, ποια παραγωγή; Την ευθύνη του δίσκου την είχε ο Σαράντης και μια ημέρα λίγο πριν μπει η δουλειά στο στούντιο, ο Παύλος Σιδηρόπουλος, που έτσι κι αλλιώς με συμπαθούσε, με ρώτησε αν φτιάχνω καλούς καφέδες. Αυτο ήταν. Έφτιαχνα τους καφέδες για τους μουσικούς κατα την διάρκεια της ηχογράφησης του δίσκου και ασχολήθηκα στην ουσία με τον συντονισμό της παραγωγής. Φρόντιζα να είναι οι μουσικοί στην ώρα τους στο στούντιο, σημείωνα τις ώρες, τέτοια πράγματα!”
1980 Στηρίζει φανατικά το συγκρότημα Ο.Ρ.Α., που το αποτελούσαν δύο παλιοί φίλοι του από τους Αγίους Αναργύρους, ο Γιώργος Γκικοδήμας και ο Γιάννης Ευσταθίου. Με το συγκρότημα αυτό έκανε τη μεγάλη επιτυχία «Δυο κόσμους έχει η ψυχή μου, Δύση και Ανατολή», που τραγούδησε αρχικά η Κύπρια Εύη Καπάταη και στη συνέχεια η Χάρις Αλεξίου.
1982 Υπογράφει την παραγωγή ενός πολύ σημαντικού δίσκου για την ελληνική ροκ σκηνή, το “Μουσικές Ταξιαρχίες” του Τζίμη Πανούση. Με τον Τζίμη Πανούση, συνεργάζεται και μετέπειτα στην επιμέλεια παραγωγής των δίσκων ΤαπαΝτα (1989) και Μουσικές Ταξιαρχίες και άλλες Αηδίες (1995)

1984 Ιδρύει το New Wave συγκρότημα Dreamer and the Full Moon με τους: Γιώργος Γκικοδήμος (φωνητικά), Γιάννης Ευσταθίου (φωνητικά, κιθάρα), Γιάννης Πιπινέλης (κιθάρα), Νίκος Πιπινέλης (μπάσο), Τόλης Σκαμαντζούρας (ντραμς), Σωτήρης Τσούκαλης (πιάνο, ακορντεόν). Με το τραγούδι τους Sandrina έκαναν επιτυχία ακόμα και στο εξωτερικό, ενώ ένα μυστήριο κάλυπτε το συγκρότημα γιατί παντα εμφανίζονταν όλοι με κουκούλες και δεν εμφάνισαν ποτέ τα πρόσωπά τους!
Δισκογραφία Με τους Dreamer and the Full Moon (1984 – 1986)
• Sandrina (1984)
• Never give it up (1986)
• Anne Frank (1986)
1989 Και η γνωριμια με τους Πυξ-Λαξ ……Ο Φίλιππος Πλιάτσικας και ο Μπάμπης Στόκας ηχογράφησαν ένα ντέμο με το τραγούδι τους, που λεγόταν «Πεθαίνω ξανά» και όπως λένε οι ίδιοι, ήταν μια μπαλάντα του θανάτου. Με αυτό το τραγούδι επισκέφτηκαν όλες τις μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες της εποχής, με σκοπό να βγάλουν δίσκο. Η επιλογή του τραγουδιού ήταν κόντρα στη μουσική μόδα της εποχής, που ήταν τα μπουζούκια, αλλά το άγνωστο ακόμα συγκρότημα κέρδισε το στοίχημα. Η θετική απάντηση που περίμεναν, ήρθε από διάφορες εταιρίες και οι δυο ανερχόμενοι μουσικοί έπρεπε να διαλέξουν με ποια θα συνεργαστούν.

Η καθοριστική συνάντηση με τον Μάνο Ξυδούς Την εποχή εκείνη, εργαζόταν ως παραγωγός στην εταιρία Κολούμπια ο Μάνος Ξυδούς. Κατά την επίσκεψή τους στην εταιρία, οι Πλιάτσικας και Στόκας γνωρίστηκαν με τον μετέπειτα συνεργάτη τους. Από την πρώτη στιγμή φάνηκε, πως υπήρχε μεταξύ τους μουσική «χημεία». Οι τρεις τους, αντί να κάνουν μια αυστηρή επαγγελματική συζήτηση, έπιασαν τις κιθάρες, σέρβιραν ένα ποτό και άρχισαν να τραγουδάνε. …

Ο ένας έπαιζε τα δικά του τραγούδια στον άλλο και όλοι μαζί τραγουδούσαν άλλες, γνωστές επιτυχίες. Ο Ξυδούς τότε ανήκε στο συγκρότημα Dreamer and the full moon και είχε κάνει μεγάλη επιτυχία με το τραγούδι Sandrina. Μετά τη συνάντηση, ο Ξυδούς προώθησε τους νέους του φίλους και έτσι ανοιξε ο δρόμος για δίσκο. Ο Μπάμπης Στόκας θυμάται χαρακτηριστικά, πως η μητέρα του, όταν άκουσε ότι ο γιος της θα βγάλει δίσκο, μεταξύ αστείου και σοβαρού τον ρώτησε αν εννοεί δίσκο στην εκκλησία. Το συγκρότημά όμως, ήταν ακόμα ανώνυμο. Τα βαφτίσια έγιναν γρήγορα, χάρη σε έναν άλλο συνεργάτη της εταιρίας. Το όνομα Πυξ Λαξ, που σημαίνει με κλωτσιές και γροθιές, δεν ήταν συμβολικό, αφού όχι μόνο δεν έφυγαν με αυτό τον τρόπο από την εταιρία και τη μουσική σκηνή, αλλά δημιούργησαν ένα από τα πιο επιτυχημένα συγκροτήματα της ελληνικής ροκ. … Το πρωτογενές υλικό τους, πείθει την εταιρία και κάνουν εκεί τον πρώτο δίσκο τους “Τι άλλο να πεις πιο απλά” σαν Πυξ Λαξ οποίο συμμετέχει ο Ξυδούς όχι σαν μέλος αλλά σαν εξωτερικός συνεργάτης με έξι τραγούδια του. Το 1993 ο Ξυδούς γίνεται μόνιμο μέλος και γράφει αρκετά απο τα κορυφαία τραγούδια τους. Το 2008, ο Μάνος Ξυδούς σε μια συνέντευξή του δηλώνει, για το συγκρότημα Πυξ Λαξ: “Η αλήθεια είναι οτι εμείς δεν βγήκαμε ποτέ να πούμε ότι γράφουμε τα αριστουργήματα, δεν είμαστε οι Κατσιμιχαίοι. Προσπαθούσαμε να τους μοιάσουμε με πολύ αργά βήματα. Κατηγορηθήκαμε ότι είμαστε απο τους καταστροφείς του τραγουδιού, λόγω της εμπορικότητας. Σιγά ρε παιδιά, εμείς δεν είχαμε την δύναμη να ψήσουμε την γκόμενα μας, είχαμε την δύναμη να καταστρέψουμε την μουσική του Χατζηδάκι, του Σαββόπουλου, του Σιδηρόπουλου, των Κατσιμίχα και τόσων άλλων; Απλά τραγούδια γράφαμε με ειλικρίνεια και πάθος γι’αυτό που κάναμε. Δεχτήκαμε όμως πολλές επιθέσεις. Και η μόνη λογική εξήγηση ήταν οι πωλήσεις που είχαμε.“ Εδώ στο κεφάλαιο των Πυξ Λαξ αξίζει να σημειωθεί ότι ο Ξυδούς με τον Πλιάτσικα είχαν παντρευτεί δυο αδερφές, και ο Στόκας ήταν ο κουμπάρος τους. Γι’αυτό -και όχι μόνο- τον λόγο τα μέλη χαρακτήριζαν την σχέση τους οικογενειακή.

Δισκογραφία Με τους Πυξ Λαξ (1990 – 2004)
• Τι άλλο να πεις πιο απλά (1990)
• Ζόρικοι καιροί (1991)
• Ο ήλιος του χειμώνα με μελαγχολεί (1993)
• Για τους πρίγκηπες της δυτικής όχθης (1994)
• Ο μπαμπούλας τραγουδάει μόνος τις νύχτες (1996)
• Νυχτερινός περίπατος στην ιερά οδό (1997) / Με τον Γιώργο Νταλάρα
• Ζωντανή ηχογράφηση στην ιερά οδό (1997) / Με τον Γιώργο Νταλάρα
• Παίξε παλιάτσο τα τραγούδια σου τελειώνουν(1997)
• Ο έρωτας κοιμήθηκε νωρίς (1998)
• Στίλβη (1998)
• Άσε την εικόνα να μιλάει (1999) / Με τους I Muvrini – Συμμετέχει ο Sting
• Νετρίνο (1999)
• Υπάρχουν Χρυσόψαρα Εδώ; (1999)
• Τα δοκάρια στο γρασίδι περιμένουν τα παιδιά (2001)
• Από εδώ κι από κει… (2002)
• Χαρούμενοι στην πόλη των τρελών (2003)
• Τέλος – Live Στο Λυκαβηττό (2004)

Μετά τη διάλυση του συγκροτήματος το 2004 ο Μάνος Ξυδούς συνέχισε μία σόλο πορεία στο τραγούδι η οποία ήταν μάλιστα αρκετά δημιουργική. Έκανε πέντε προσωπικούς δίσκους, συμμετείχε σε αρκετούς περισσότερους, ενώ συνέχιζε πάντα και τις ζωντανές εμφανίσεις. Τα τελευταία τρία χρόνια συνεργαζόταν σχεδόν μόνιμα με τον Πάνο Κατσιμίχα, συμμετέχοντας μάλιστα στην πρόσφατη συναυλία επανένωσης των Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα στο ΟΑΚΑ.

Η σημαντική πορεία του Μάνου Ξυδούς στο ελληνικό τραγούδι δεν αποτυπώνεται εύκολα σε μερικές παραγράφους. Είναι δεκάδες οι σπουδαίοι δίσκοι των οποίων ανέλαβε την παραγωγή. Είναι δεκάδες τα σπουδαία τραγούδια που έφτιαξε ο ίδιος. Είναι δεκάδες οι σημαντικές του συνεργασίες στο ελληνικό τραγούδι (Π.Σιδηρόπουλος, Τζ. Πανούσης, Λάκης Παπαδόπουλος, Β. Παπακωνσταντίνου, Γ. Νταλάρας, Κατσιμιχαίοι, Δ. Μητροπάνος, Ν.Νομικός). Είναι δεκάδες τα νεανικά συγκροτήματα που βοήθησε ο ίδιος να μπουν στη δισκογραφία. Το ίδιο και οι τραγουδοποιοί ή οι ερμηνευτές, ανάμεσα στους οποίους ο Μίλτος Πασχαλίδης και ο Γιάννης Χαρούλης.

Έναν χρόνο μετά το τέλος των Πυξ Λαξ, το 2005 ο Μανος Ξυδούς κυκλοφορεί τον πρώτο του προσωπικό δίσκο με τίτλο “Κάναστα“. Στον δίσκο αυτό (ακολουθώντας το υφος των Πυξ Λαξ) οι παλιοί του φίλοι Νίκος Πιπινέλης και Γιάννης Ευσταθίου γράφουν την μουσική και τους στίχους των τραγουδιών. Ο δεύτερος του δίσκος κυκλοφορεί το 2006, με τιτλο “Περιμένοντας το Νέκταρ“, όπου περιέχει εκτός απο τα καινούρια τραγούδια και έξι τραγούδια απο την εποχή των Πυξ Λαξ διασκευασμένα. Στον δίσκο αυτο συμμετέχουν ο Πάνος Κατσιμίχας, η Ελεάνα Ζεγκίνογλου (“μούσα” του Βασίλη Παπακωνσταντινου) και οι Βωξ. Το 2007 μας παρουσιάζει το “Βράδιασε τα ξαναλέμε“ με την συμμετοχή πάλι του Πάνου Κατσιμίχα ο οποίος ερμηνεύει το τραγούδι “Μια ζωή στο Ρίσκο” όπου το υπογράφουν ο Πλιάτσικας και ο Στόκας. Εκτός απο τον Πάνο Κατσιμίχα, συμμετέχουν οι Βώξ, η Μαριάννα Γερασιμίδου και Κώστας Παρίσης. 2008 ……“Τ’αστέρια θα’ναι πάντα μακριά“……Ο τελευταίος δίσκος του Μάνου με ερμηνευτικη συμμετοχή των Χάρη Κατσιμίχα,Γιάννη Χαρούλη, Λεωνίδα Μπαλάφα και Sharp Ties.
Στα ενδιάμεσα συμμετέχει σαν συνθέτης /ερμηνευτής σε πάρα πολλούς σημαντικ0ύς δίσκους :
Να προσέχεις (1989) – Νίκος Νομικός Άσε με να σε λέω θάλασσα (1994) – Νίκος Νομικός Παραμύθι με λυπημένο τέλος (1995) – Μίλτος Πασχαλίδης Του έρωτα και της φυγής (1998) – Δημήτρης Μητροπάνος Άχρηστα ρολόγια (1999) – Domenica Αλλάζει κάθε που βραδιάζει (1999) – Ελένη Τσαλιγοπούλου Μην πετάς θα σε δουν (2000) – Όναρ Τίποτα δεν κρύβεται κάτω απ’τον ήλιο (2000) – Σύννεφα με παντελόνια Έντεκα (2000) – Λάκης Παπαδόπουλος Η άσφαλτος που τρέχει (2001) – Γιώργος Νταλάρας Προσέχω δυστυχώς (2002) – Βασίλης Παπακωνσταντίνου …..Σε αυτόν το δίσκο, το τραγούδι “προσέχω δυστυχώς” το οποίο είναι γραμμένο απο τον Ξυδούς και ερμηνευμένο απο τον Παπακωνσταντίνου, όπως είχε πει ο τελευταίος σε συνέντευξή του είναι εμπνευσμένο απο την κόρη του Ξυδούς, την Νέλλη. Όταν η Νέλλη ήταν στο στούντιο ηχογραφήσεων βαρέθηκε και θέλησε να φύγει, ο πατέρας της της ειπε να προσέχει και αυτή του απάντησε “προσέχω δυστυχώς”. Αμέσως μετά, ο πατέρας της το έκανε τραγούδι!Λόγια της νύχτας (2002) – Βασίλης Καρράς Ακουαρέλα (2003) – Ηλίας Μακρίδης Στη θάλασσα των μυστικών (2005) – Βωξ & Γ.Κότσιρας Χωρίς βαλίτσα και παλτό (2006) – Γιάννης Κούτρας Χειμωνανθός (2006) – Γιάννης Χαρούλης Μέχρι να πάρεις παγωτό σε βρίσκει ο χειμώνας (2007) – Πάνος Κατσιμίχας Στη διαπασών (2008) – Δημήτρης Μητροπάνος Οι Βωξ ερμηνεύουν Γιάννη Μακρόπουλο (2008) – Βωξ Καλυνήχτα Barney (2009) – Κώστας Χρονόπουλος Η μαφία των Αγίων (2009) – Μάνος Λυδάκης

Με την πρωτοβουλία των πρώην συνεργατών του στους Πυξ Λαξ, του Φίλιππου Πλιάτσικα και του Μπάμπη Στόκα, ολοκληρώθηκε μετά τον θάνατό του και ο τελευταίος δίσκος του με ονομασία Όταν θα φύγω ένα βράδυ από ‘δω, οποίος είχε μείνει στη μέση, και εκδόθηκε τον Ιούλιο του 2010. Στο δίσκο αυτό συμμετείχαν και φίλοι του Μάνου όπως ο Διονύσης Τσακνής, ο Νίκος Πορτοκάλογλου, ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, ο Μίλτος Πασχαλίδης, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Λάκης Παπαδόπουλος, οι Όναρ, και ο Μύρωνας Στρατής. Επίσης η Μαρία και η Νάντια Σπηλιωτοπούλου, και οι κόρες του Μάνου Κατερίνα και Νέλλυ Ξυδούς.
Τα υπόλοιπα μέλη των Πυξ Λαξ, ενα-μιση χρόνο μετά τον θάνατό του, διοργάνωσαν προς τιμήν του Μάνου Ξυδού μια συναυλιακή περιοδεία η οποία σύμφωνα με δήλωσή τους, πιθανόν θα λάμβανε χώρο κάποια στιγμή στο μέλλον αλλά επισπεύστηκε λόγω του συμβάντος αυτού, ώστε να κλείσει οριστικά ο κύκλος όσον αφορά στο συγκρότημα. Οι συναυλίες έγιναν σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος αλλά και σε κάποιες του εξωτερικού, με αποκορύφωμα εκείνη του Ολυμπιακού Σταδίου της Αθήνας στις 13 Ιουλίου του 2011, στην οποία παρευρέθησαν περισσότεροι από 75.000 θεατές.
Για να βρεις ένα δρόμο, το δρόμο της ψυχής είναι πάρα πολύ δύσκολο, είναι σκοτάδι μέσα εκεί… Όσο και να προχωρήσεις τόσο το σκοτάδι θα πυκνώνει, πολύ δύσκολα θα βρεις το φως, εκτός εάν έχεις κάνει την προσωπική υπέρβαση και έχεις φτάσει σε άλλα επίπεδα…Τις πιο πολλές φορές όλοι μας συμβιβαζόμαστε με τη μισή αλήθεια, την κάνουμε ολόκληρη και ζούμε με αυτό. Αυτό που έχω καταλάβει όλα αυτά τα χρόνια, είναι ότι δυστυχώς τα τραγούδια δεν οδηγούν πάντα κάπου. Πολλές φορές δημιουργούμε ένα τραγούδι και μετά από ένα χρονικό διάστημα όταν φτιάχνουμε ένα άλλο, μπορεί εκείνο να απορρίπτει το προηγούμενο. Ρευστά είναι όλα τα πράγματα στον χώρο της τέχνης. Με λίγα λόγια πιστεύω, ότι η απόλυτη τέχνη είναι η γέννηση, που πραγματοποιείται από τη γυναίκα. Αυτή είναι και πραγματική ουσία της ζωής και όχι να φτιάξουμε ένα έργο-τέχνης, που πόσο μάλιστα θα το έχουμε για πώληση
απο την τελευταία συνέντευξη του Μάνου στο Ως3—-Απρίλης 2010

Have your say